• Nejnovější
  • Trendy
  • Vše

Čínský infrastrukturní plán pro Tibet přetvoří ekonomiku celé oblasti

10. 8. 2021

Ramsay je späť na Slovensku, teší sa na nováčikov: „Musia hrať rýchlo“

27. 1. 2023

Řehka promluvil. Poslanci nejsou rádi. Ale jeden se přihlásil…

27. 1. 2023

Ruská armáda přešla do ofenzivy také na jižní frontě Donbasu (Analýza současného průlomu ruské armády na jižní ukrajinské frontě)

27. 1. 2023

Viktor Orbán: „Sme vo vojne s Ruskom”

27. 1. 2023

Prezident Zelenskyj žádá spojence o další zbraně: Ukrajina žádá vyloučení Djokovičova otce z Australian Open

27. 1. 2023

Neuveriteľný objav u predajkyne kondómov! Umývala použité a ponúkal ich ako nové!

27. 1. 2023

Nadace ČEZ: Jaro se blíží, a tak na únor vyhlašujeme jarní kolo grantu Stromy

27. 1. 2023

Proč ne generál Pavel: osobní jasný názor

27. 1. 2023

Boje o Ugledar ukazujú zmenenú stratégiu ruského vojenského vedenia

27. 1. 2023

Dcera herce ze seriálu Sopranovi náhle zemřela ve věku 25 let

27. 1. 2023

Země právě přijala rádiový signál vyslaný z galaxie vzdálené 9 miliard světelných let

27. 1. 2023

Orbán je ohromen nerozumným rozhodnutím evropských vůdců

27. 1. 2023
ASOCIACE NEZÁVISLÝCH MÉDIÍ, spolek
Soukenická 1199/3, 110 00 Praha 1
Pátek, 27 ledna, 2023
Asociace nezávislých médií
  • Domů
  • O nás
  • Krameriova cena

    • Krameriova cena za nezávislou žurnalistiku
    • Držitelé Krameriovy ceny
    • Napsali o nás

    2016

    Tereza Spencerová
    Ondřej Neff
    Robert Mikoláš
    Tomáš Hauptvogel
    Jan Schneider
    Jan Petránek

    2021

    Jaroslav Kučera
    Jozef Banáš
    Petr Adler
    Vítězslav Jirásek
    Markéta Slepčíková
    Ondřej Höppner in memoriam

    2017

    Stanislav Motl
    Jiří Skupien
    Zdeněk Zbořil
    Vlastimil Vondruška
    O.M. Schmidt a J.K Studničková
    Ladislav Větvička
    Jaromír Nohavica

    2018

    Alexandr Tomský
    Jozef Leikert
    Jaroslav Bašta
    Pavol Dinka
    Dana Kyndrová
    Ján Kuciak – in memoriam

    2019

    Václav Dvořák
    Pavel Chrastina
    Martina Kociánová
    Boris Koróni
    Eva Kantůrková
    Markéta Šichtařová
    Ruslan Kocaba

    2020

    Jan Keller
    Benjamin Kuras
    Ivan Hoffman
    Gustáv Murín
    Lubomír Huďo
    Ludovít Štefko
    Josef Hudas Urban

  • Dualóg
  • Na prahu zmien
  • Komentáře
  • Nezávislé zpravodajstvíŽIVĚ
  • Czech
  • English
  • Russian
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Asociace nezávislých médií
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Domů Nezávislé zpravodajství AC24

Čínský infrastrukturní plán pro Tibet přetvoří ekonomiku celé oblasti

od admin
10. 8. 2021
v AC24

AC24.cz Redakce

Čína se během své prudké industrializace rozvinula dost nerovnoměrně. Zatímco některé provincie splňují všechna kritéria vysoce rozvinuté země, tak jiné její části jsou stále rozvojovou zemí, zejména autonomní oblasti na jejích okrajích. (Foto: Flickr)

Ale stejně jako Čína pomáhá s rychlou industrializací mnoha rozvojových zemí, pustila se se značným nasazením do industrializace „rozvojových zemí,“ které jsou jejími částmi, jako Vnitřní Mongolsko, Xinjiang a Tibet. A vychází přitom, jak je jejím zvykem všude u sebe doma i všude po světě, se kterým na rozvoji spolupracuje, jako jsou země v oblasti pásu a cesty BRI, od budování infrastruktur, zejména dopravních, sloužících růstu ekonomiky, po nichž se pak industrializace, urbanizace a prosperita šplhá jako popínavé rostliny po své opoře.

Pokud jde o Tibet, je největší překážkou jeho stejně rychlého rozvoje jako ve zbytku Číny právě nedostatečná dopravní infrastruktura. Ale proplést zemi infrastrukturami o vysoké průchodnosti a napojit ji na zbytek světa, když se ta země nachází na Střeše světa v nejvyšších velehorách planety a její střední nadmořská výška je 4 500 m, je titánský úkol. Čína si však evidentně řekla, že se Titánem stane, a tak je její infrastrukturní plán pro Tibet už v chodu.

Gigantické investice, které to obnáší, však v dlouhodobé perspektivně, kterou Čína vždy sleduje především, slibují vysokou návratnost, když nejenže mají raketově do výšky vynést produktivitu a prosperitu Tibeťanů, aby byla tak vysoká, jako nadmořská výška, ve které žijí, ale také propojit Střední Asii, třeba Kazachstán, s Jihovýchodní Asií, třeba s Nepálem a Myanmarem a dále napojit na síť tras BRI.

A tak ve Lhase 30. června zprovoznili další kus nového letiště, přes které má proudit 9 milionů pasažérů ročně. Kdy kromě rozšíření tohoto velikého letiště Gonggar staví ještě tři další v krajích Lhunze, Tingri a Burang.

Těžiště expanze infrastruktur má však spočívat v rychlých železnicích, a tak od 25. června už mezi tibetskou Lhasou a Nyingchi po první elektrifikované trati jezdí vlaky rychlostí 160 km/h. – Předchozí tibetské železniční trati nejsou elektrifikované.

Vlaková doprava Himalájemi se ale od letecké dopravy moc neliší nejen, co se týče rychlosti. Těch 435 kilometrů uvedené trati vede 47 tunely a 121 mosty a řeku Yarlung Zangbo překračuje 16krát. Nicméně většinou se stejně jako v letadle cestuje „nad“ Tibetem, protože 75 procent celkové délky železnice je po mostech.

Jezdit po ní má spousta cestujících, ale ročně i 10 milionů tun zboží.

Rozvojový plán dopravních infrastruktur k pozdvihnutí Tibetu už ovšem běží od roku 2012, takže tam vzniklo 130 leteckých tras propojujících 61 měst. Loni po nich proběhlo 5,18 milionu letů cestujících. Prudce roste doprava mezi Jižní Asií a Tibetem, aby pokračovala dále do Číny i Střední Asie, a to se má značně zintenzivnit, až se realizuje plán na síť cest celou touto oblastí realizovaný ve spolupráci Číny a Nepálu. Tibet i Nepál tak přestanou být „vystrkovy“ kus za světem, ale propojí se jak vnitřně tak i se zbytkem světa a s pásem a cestou BRI i s veškerým nárůstem prosperity, který od toho lze čekat. Má se to jmenovat Trans-himalájská síť konektivity nové éry. Pomaličku se už tvaruje. Staví se hraniční přechody, železnice, letiště a nejen dopravní, ale i telekomunikační sítě.

Tato síť se má stát základem transformace a prosperity celého širokého regionu táhnoucího se od Indického a Tichého oceánu, přes Himaláje a Čínu hluboko do střední Asie a dále do Eurasie. Čína s Nepálem o tom už uzavřela řadu dohod týkajících se jak budování těch infrastruktur, tak obchodních dohod k užší vzájemné ekonomické spolupráci.

Hlavní zúčastnění, tj. Jak Tibet, tak Nepál, ač mají v důsledku své značně ztížené dostupnosti zatím ne zcela rozvinuté průmyslové ekonomiky, tak jsou však obě turistickými velmocemi. Obě země jsou si vzájemně velice blízko zeměpisně i socio-kulturně a pojí je už věky trvající přátelství. A tak by se rády ve vzájemné kooperaci dopracovaly k ještě větší návštěvnosti turistikou a k ještě vyšším výnosům z ní, k čemuž by ty dopravní infrastruktury měly položit základ.

Tuto oblast mají v oblibě nejen turisté z celého světa, ale je i čím dál oblíbenější destinací rostoucího čínského turistického průmyslu. Roku 2019 Nepál navštívilo 169 543 čínských turistů, což znamenalo meziroční nárůst 14,2 procenta. Nebýt pandemie, vypadala by dnešní situace jistě ještě optimističtěji. Ale budování zdejších infrastruktur naznačuje, že v blízkém výhledu by tyto počty mohly být o řád větší. Když se rozvíjí spolupráce mezi zeměmi, obvykle to mívá charakter, že je nejdříve začne propojovat něco tak prostého, jako turistika, na kterou se následně jako sníh na kouli nabaluje spousta dalších objevujících se příležitostí ke spolupráci, a přesně v to Nepálci, Tibeťané a Číňané doufají. Zároveň se tím stanou atraktivnější pro napojení k rozvojové Iniciativě pásu a cesty s veškerou prosperitou, kterou to s sebou zákonitě přinese.

Iniciativa pásu a cesty se stala nesporně největším a nejúspěšnějším projektem naší éry, který za sebou vytahuje vzhůru všechny, kdo se k němu připojí. Přes všechno původní očerňování s varováním všech, aby se k tomuto „neokolonialistickému“ projektu nepřipojovali, jsou tyto trasy teď už i tahounem zotavení z pandemické deprese a dalšího hospodářského růstu i v Evropě. Nyní tedy i ti, kdo by rádi hráli geopolitické hry proti Číně, pochopili, že právě tudy vede nejprůchodnější cesta jak k prosperitě, tak ke vlivu.

Proto se nedávno Biden s Johnsonem dohodli, že rozjedou konkurenční projekt podobného typu, leč pod svojí taktovkou. Zatím ale mají tyto země nemálo problémů sehnat dost prostředků k rekonstrukci svých domácích zanedbaných infrastruktur, tak jimi vyhlášené ambice málokdo bere vážně. Dá se ovšem čekat, že něco z toho by přeci jen mohlo vzniknout. Dojde-li k tomu, tak to dost těžko budou proti-železnice či proti-přístavy a proti-letiště atp. Dá se spíše čekat, že časem se tyto sítě a ekonomické zóny kolem nich propojí a vzájemně doplní a spíše přispějí k projektu sdíleného osudu lidstva, než aby ho nějak narušily nebo vytěsnily.

Dalším, kdo by si chtěl vybudovat jak uvnitř země, tak i dále do světa svoji konkurenční „Hedvábnou stezku“ patří i Indie, která se v současnosti v geopolitických hrách drží spíše na straně USA. Ta vystupňovala i budování infrastruktur v blízkosti Nepálu a Tibetu. Takže i ty by jistě šlo časem propojit, uzavírá článek.

Článek Čínský infrastrukturní plán pro Tibet přetvoří ekonomiku celé oblasti se nejdříve objevil na AC24.cz.

Odkaz na zdroj

Související příspěvky

AC24

Dcera herce ze seriálu Sopranovi náhle zemřela ve věku 25 let

před 3 hodinami
AC24

Země právě přijala rádiový signál vyslaný z galaxie vzdálené 9 miliard světelných let

před 3 hodinami
AC24

Co to mohlo být? Podivné záblesky zachycené ISS

před 5 hodinami
AC24

Větrné turbíny hoří a hroutí se v důsledku neúspěchu v oblasti zelené energie

před 14 hodinami
AC24

Nový raketový útok na Ukrajinu, Rusko tvrdí, že poslané tanky „shoří“

před 15 hodinami
AC24

Trudeau označen za tyrana, když ho obklopili rozzlobení protestující

před 17 hodinami
AC24

Ukrajina nyní požaduje stíhačky F-16 několik hodin po zajištění tanků

před 18 hodinami
AC24

Dánsko plánuje povinnou vojenskou službu pro ženy, NATO prohlubuje podporu Ukrajiny

před 18 hodinami
AC24

„Nejdřív přijdou tanky, pak atomovky“, Trump vyzval k ukončení války na Ukrajině

před 19 hodinami
AC24

Markéta Šichtařová: Penze budou ve ztrátě

před 22 hodinami

Doporučujeme

O čem se mlčí
Slobodny Vysielac

Výběr

  • AC24
  • ARFA.cz
  • Časopis Šifra
  • České zprávy
  • Czech Free Press
  • Eportál
  • EUportál
  • Eurabia
  • Gatestone institute
  • Hlavné správy
  • Nová republika
  • NWOO
  • O čem se mlčí
  • Otevři svou mysl
  • Outsidermedia.cz
  • Parlamentní listy
  • Protiproud
  • První zprávy
  • Skrytá pravda
  • Slobodný vysielac
  • Zem a Vek
  • Zvědavec

Asociace

  • Aktivity
  • Aktuality
  • Krameriova cena
  • Křest knihy
  • Pozvánky
  • Přednášky
  • Reakce
  • Tisková prohlášení
Vykládací karty. Intuitive Oracle Cards. Evina Cards. Lenormand Cards, Rune Cards. Novinky 2021!
Asociace nezávislých médií

Copyright © 2020 Asociace nezávislých médií, spolek.

Navigace

  • O nás
  • Krameriova cena
  • Nezávislé zpravodajství
  • Zásady ochrany osobních údajů

Následujte nás

Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • O nás
  • Krameriova cena
  • Dualóg
  • Na prahu zmien
  • Komentáře
  • Nezávislé zpravodajství

Copyright © 2020 Asociace nezávislých médií, spolek.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zjistit více