• Nejnovější
  • Trendy
  • Vše

Náboženská výchova na začítku padesátých let

24. 7. 2020

Minister kultúry ČR Baxa ponúkol Milanovej pomoc po požiari v Banskej Štiavnici

20. 3. 2023

Slovensko sa stalo krajinou klamárov: Šimečka je príklad. Toto je dôvod, prečo sa Čaputová nevyjadrila

20. 3. 2023

Něco jsem natočil… Babiš vyslal vzkaz části veřejnosti. A dopsal varování

20. 3. 2023

Astronaut Willams vyfotil na zemské oběžné dráze něco, co tam nepatří

20. 3. 2023

Polícia: Opitý vodič zavinil čelnú zrážku, zranila sa 63-ročná žena

20. 3. 2023

Rusko spustilo trestné konanie voči ICC pre zatykač vydaný na Putina.

20. 3. 2023

Senátorka Kovářová: Třídní otloukánci jsou vláčení kanály, zasypáni exkrementy

20. 3. 2023

Čínský prezident Si přistál v Moskvě, setká se s Putinem

20. 3. 2023

Zápisky čatníka Jána Čonku z bojov proti Sovietskemu zväzu /1941 – 1943/

20. 3. 2023

Bohdan Babinec, Miroslav Josef Bezecný: Zmrazování – nezmrazování platů politiků

20. 3. 2023

Nechal Zdechovský zmlátit Matouše Bulíře? – Matěj Gregor

20. 3. 2023

McFaul: Zatykač na Putina bude platit do konce jeho života

20. 3. 2023
ASOCIACE NEZÁVISLÝCH MÉDIÍ, spolek
Soukenická 1199/3, 110 00 Praha 1
Pondělí, 20 března, 2023
Asociace nezávislých médií
  • Domů
  • O nás
  • Krameriova cena

    • Krameriova cena za nezávislou žurnalistiku
    • Držitelé Krameriovy ceny
    • Napsali o nás

    2016

    Tereza Spencerová
    Ondřej Neff
    Robert Mikoláš
    Tomáš Hauptvogel
    Jan Schneider
    Jan Petránek

    2021

    Jaroslav Kučera
    Jozef Banáš
    Petr Adler
    Vítězslav Jirásek
    Markéta Slepčíková
    Ondřej Höppner in memoriam

    2017

    Stanislav Motl
    Jiří Skupien
    Zdeněk Zbořil
    Vlastimil Vondruška
    O.M. Schmidt a J.K Studničková
    Ladislav Větvička
    Jaromír Nohavica

    2018

    Alexandr Tomský
    Jozef Leikert
    Jaroslav Bašta
    Pavol Dinka
    Dana Kyndrová
    Ján Kuciak – in memoriam

    2019

    Václav Dvořák
    Pavel Chrastina
    Martina Kociánová
    Boris Koróni
    Eva Kantůrková
    Markéta Šichtařová
    Ruslan Kocaba

    2020

    Jan Keller
    Benjamin Kuras
    Ivan Hoffman
    Gustáv Murín
    Lubomír Huďo
    Ludovít Štefko
    Josef Hudas Urban

  • Dualóg
  • Na prahu zmien
  • Komentáře
  • Nezávislé zpravodajstvíŽIVĚ
  • Czech
  • English
  • Russian
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Asociace nezávislých médií
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Domů Nezávislé zpravodajství Nová republika

Náboženská výchova na začítku padesátých let

od admin
24. 7. 2020
v Nová republika

Nová republika Ivan David

Jiří Jírovec
24. 7. 2020  (Výňatek z chystané knihy o Hodkovičkách) Z našeho domu do kostela na Lhotce jsou asi dva kilometry.
Moje maminka, katolička, tam chodila pravidelně. A mnoho místních i přespolních, třeba herec Josef Kemr. Jako děti jsme občas šli s maminkou. Nenutila nás, ale nabídla barvité vyprávění o zkáze Titaniku. Do chrámu jsme vstupovali, když se voda vlévala do plechů a hymna na palubě dobublávala. Maminka byla členkou chrámového sboru; měl slušnou úroveň, zpívali v něm i někteří sboristé z Národního divadla.


Domácí náboženská výchova byla nepatrná. Omezovala se na četbu Karafiátových Broučků a v době Vánoc na Ježíška. Zbytek byl svěřen základní škole, která v letech 1948–52 stále měla víru v osnovách. Byl to paradox, jehož vysvětlení spočívá ve střetu politiky s nejistotou ateisty. Vatikán komunistickým režimům nepřál a snažil se mít nohu ve dveřích. Šlo o majetky, protože noví vládcové mohli být ještě horší než Josef II. Režim tedy byl ve střetu s vysokým klérem a těžko kontrolovaným osazenstvem klášterů.

Úplně dole to zřejmě bylo jinak. Tehdejší komunističtí politici pocházeli z velmi chudých poměrů a měli náboženské vychování. Odklonili se od víry, ale patrně i pro ně platila poznámka v deníčku Járy Cimrmana: „Jsem zapřísáhlým ateistou, až se bojím, že mě pánbůh potrestá.“

Nábožka s katechetkou Vlastou Čisteckou

Maminka nejspíš věřila, že díky náboženské výchově na základní škole nezvlčíme. Já ale měl na tu katechetku pifku, protože mi zabavila a nikdy nevrátila vreckový nožík. Měla syna, myslím, že se jmenoval Pavel, který přivedl do jiného stavu jakousi dívku. Byli jsme tenkrát naivní a žasli, jak to je možné, když není ženatý. Podobnému omylu podlehl i vídeňský profesor Fiedler, pseudoznalec Cimrmanova života: „Jára prý nemohl zanechat potomka, protože nebyl nikdy ženat.“ Na současném stupni poznání již víme, že se příčina s následkem může prohodit, takže bez těhotenství by mnohé manželství nebylo nikdy uzavřeno.

Naše školní náboženství začalo starozákonními báchorkami. Oblíbený byl božsko-ďábelský scénář, jak vyhnat nemakačenky z Ráje. Na počátku bylo Adamovi vyjmuto žebro, k němuž byla připlácána Eva. S Adamem se poflakovala po Ráji, kde byla hojnost jídla, neboli many, rajské klima nevyžadovalo oblečení a sex byl dosud tabu. Celkem vzato nuda.

I stalo se, že se Eva bezmyšlenkovitě protáhla pod jabloní a dotkla jablka. Kde se vzal, tu se vzal, v koruně byl had. Moderní žena by nejspíš šíleně zaječela a zhroutila se hrůzou, kdežto u zatím nepoučené Evy převážila zvědavost a snad i potřeba trochu si pokecat. „Dopřej si vitamín, Evo, budeš valit oči, až ti řeknu, co ti vrchní tají,“ zavábil had. Vyjevil, že Archanděl Gabriel, příslušník rajské ochranky, má pod křídlem plamenný meč a na povel zamkne Ráj na všechny potřebné západy. Ráj není holubník, a pak: volný pohyb osob směrem do Ráje byl již předběžně nežádoucí.

Had navíc zmínil cosi o bolestivosti porodů i to, že Adam má utrum s poflakováním, protože se bude muset v potu tváře dřít na poli. „To je síla, pojď sem,“ zavolala Eva na Adama, který lelkoval opodál. Adam si taky kousl a možná pocítil mužnou sílu, protože mu docvaklo, proč má dole ten přívěsek. Omámen, neposlouchal dost pozorně výklad hada o polnostech a dřině.

Bůh a ďábel jedno jsou, takže je celkem jedno, co kdo řekl. Had odsyčel, Gabriel vytasil zpod perutě ohniváka, čímž celé báji zatrh‘ tipec. Od té doby se o Ráji nemluví a potomkům Adama a Evy se o něm může jen zdát.

Dobrá byla i bajka o Sodomě a Gomoře. Katechetka nám neprozradila, co se v Sodomě dělo, a tak se nám zdála přeměna staré Lotky v solný sloup krutá. Možná ji při úprku do hor rozbolely nohy, zastavila se, aby si odpočinula a přišlo jí, že leccos bylo lepší, když ještě byla mladá a s lítostí se ohlédla za minulostí. Přiznejme si, že to bůh tímto nehorázným trestem přeťápl.

Věci se totiž posléze vyvinuly tak, že dvě dcery, vymknuté z Lotčiny kontroly, svého papá opily, jednotlivě znásilnily, a každá s ním zplodila dítě. bChlast byl možná ještě ze Sodomy, přibyl incest a bůh to nechal být. V okamžiku, kdy vyprávění nabíralo grády, paní katechetka bajku rázně uťala. Podle osnov byl totiž čas na přípravu k první svaté zpovědi.

Hříchy se sepisovaly podle Desatera ochuzeného o požádání manželky bližního a statků jeho. Nesesmilnění zůstalo, avšak jeho obsah byl ponechán naší, teprve se rodící, fantazii. Náš třídní kolektiv se domníval, že smilstvem se rozumějí nemravné myšlenky, sprostá slova, čmárání kosočtverců a sebedotýkání. Se seznamem hříchů, které jsme jeden od druhého opisovali, jsme vyrazili na Lhotku se vyzpovídat.

Na svatou zpověď

Tenkrát jsem šel do Lhotky sám. Cestou mě tlačila mě obava, jestli mám hříchů dost a na co se mě pan farář asi tak bude ptát. Ve zpovědnici bylo tajemné šero. Když mě kněz vyzval, překoktal jsem obsah taháku. Kosočtverce, tedy „sprosté obrázky,“ jsem měl poznamenané, ne že bych je kreslil, ale měli je na seznamu pro jistotu všichni. Potíž byla s nemravnými myšlenkami a dotyky, protože hrozila otázka: Kdy, čeho a kolikrát? Šlo nejspíš o vlastní tělo, protože hry na doktora začínaly o rok či dva později. Farář se naštěstí na nic neptal a uložením několik zdrávasů ukončil slyšení. Poklekl jsem u oltáře, oddrmolil žádané a vyběhl z kostela do pozdního odpoledne.

Domů ze zpovědi

Vracel jsem se do záře zapadajícího slunce a připadal si čistý, skoro znovuzrozený. Věděl jsem, že tak musím vydržet až do nedělního svatého přijímání, jinak bych se přijetím svátosti dopustil hříchu. Krásný pocit očistění mi vydržel půl cesty domů. Zbývající kilometr jsem načal s obavou, že jen co přijdu domů, zase budu muset lhát. Rodiče budou nejspíš vyzvídat, jestli jsem náhodou nerozbil kamenem okno sousedovy chaty.

Tehdy, ještě dávno před Dr. Plzákem, mi pud sebezáchovy velel zatloukat, zatloukat a zatloukat. Dnes, kdy už jsou tehdejší dospělí na pravdě boží, kdy rozbité okno bylo dávno spraveno, aby spolu s chatkou ustoupilo domu, mohu konečně přiznat, co jsem tehdy nemohl: Ano, byl jsem to já, kdo hodil kamenem.

Náš dům byl skoro na dohled, když mi došlo, že to vše je podvod. Kněz předstírající zájem o polepšení hříšníka a možná čekající na chlapce s většími pindíky, falešný seznam hříchů i snadnost jejich odpouštění. Na zbytku té cesty jsem se rozešel s náboženstvím.

Pokud se tehdy rodiče na okno zeptali, určitě jsem, byv zbaven strachu, zalhal. Setrvačností jsem ještě završil náboženskou peripetii přijímáním, ale kouzlo vyprchalo. Později se moje poznání rozšiřovalo, ale neshledal jsem důvod, proč svůj světonázor měnit.

Věčný kolotoč hříchu, pokání a očistění, doprovázený pokrytectvím, s nímž sprostý člověk vymýšlí uniformy a jiné důvody, aby se mohlo znásilňovat, mučit a zabíjet, mě přivedly k pochybování o existenci boha i smyslu oběti za pravdu šizuňků.

V moderní době není snadné dovolávat se Pána, když pro jehož existenci neexistují jiné důkazy než ty, které si vymysleli lidé. Jistý britský spisovatel řekl, že bůh buď neexistuje, nebo je šílené hovado, když připouští, aby lidé jeho jménem páchali tak hrozné zločiny. Mezi tím nic jiného není.

Jan Hus o pravdě boží nejspíš zapochyboval, když kouř štípal do očí a plamen začal pálit. Mohl jen těžko přijmout, že ho ta parta církevních šejdířů vydala jménem božím světské moci.

A bůh Všemohoucí zase nic. Žádné zatmění slunce, zemětřesení nebo povodeň, Čecháček Hus mu za to nestál. Hus si dovolil zpochybnit pravdu šmejdů, kteří se dokázali zaštítit bohem lépe než on. Totéž lze říct o Giordanu Brunovi, kterého dala církev za jeho názory v roce 1600 upálit.

No aby ne, vždyť zpochybnil legendu, že Ježíš byl Syn boží.

Trik s ukřižováním byl výzvou k poslušnosti: I vy musíte, stejně jako bůh, zabít svoje syny (holky se začaly počítat, když došlo na čarodějnice), když bude zapotřebí.

Církevní šmejdi dokonce změnili i slovo boží, tedy Desatero. Nepochybně přišli na to, že sošky, kříž a obrázky jsou z píárového hlediska oukej. Původní druhé přikázání totiž znělo: „Neuděláš si tesanou modlu ani jakékoliv zpodobení toho, co je nahoře na nebi nebo dole na zemi či ve vodě pod zemí. Nebudeš se jim klanět a nebudeš jim otročit, neboť já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý, který s trestem navštěvuji vinu otců na synech i na třetí a na čtvrté generaci těch, kdo mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům těch, kdo mne milují a zachovávají mé příkazy.“

Tím ovšem jedno přikázání chybělo a tak církevní podvodníci rozdělili desáté přikázání na dvě. Desatero zkompletnělo a bůh to zase nechal být. Přikázání podobného znění zůstalo v Koránu a zahrnovalo i zákaz zobrazování proroků. Kvůli tomu to přece schytal francouzský satirický týdeník Charlie Hebdo.

Katolická církev se dokázala vypořádat i s Galileem. V roce 1633 se dostal do křížku s pravdou, kterou církev vydávala za boží. Moc bezmocného tehdy spočívala jen v tom, že se navenek omluví a uvnitř si myslí svoje. Za upálení nestojí žádná pravda. Církevní šaškové mu dávali najevo svou moc ukazováním mučicích nástrojů a hrozbou smrtí. Galileo k pánu nespěchal a tak odvolal.

Možná z té doby pochází Cimrmanova myšlenka, že když je nejhůř, lze i podlézt, ale člověk se pak musí do další překážky napřímit. Polibte mi prdel, šeptnul si možná Galileo, ale jen tak, aby ho ti grázlové neslyšeli. Nechat se zabít pro nic za nic za to nestojí.

Středověk, jak kdysi vysvětloval Werich, není nic konstantního.

Kupčení s vírou se posouvá a jednou se naši potomci na nás budou dívat jako na středověké barbary.

Církev potřebuje mít nohu ve dveřích a tak jménem boha žehná zbraním a v Česku i tunelům na silnici nebo lékařským přístrojům.

Desatero je zapomenuto, a místo přikázání 5, 6 a 7 platí marnost vyjádřená lidovou moudrostí: „Lidi jsou kurvy, mrdaj a kradou.“ A hojně zabíjej, lze dodat.

Nejvyšší představitel katolické církve, papež, je považován za zástupce boha na zemi. Pokud tuto „pravdu“ přijmeme, musíme se ptát, proč ten současný neexkomunikuje z církve politiky, kteří se zasloužili o poslední války. Nebo mu to jeho bůh pro jistotu neradí?


Odkaz na zdroj

Související příspěvky

Nová republika

Platíme si za dezinformace veřejnoprávních médií

před 8 hodinami
Nová republika

Šílené, doslova šílené – Poláci se definitivně zbláznili – chtějí válčit s Ruskem!

před 12 hodinami
Nová republika

Spojené státy zasypal sněžný „Armagedon“, Indie zasadila Západu nečekaný energetický úder a Čína ničí americký vojensko-průmyslový komplex

před 12 hodinami
Nová republika

Malá Republika Srbska má odvahu – chce zastavit kontakty s americkou a britskou ambasádou

před 12 hodinami
Nová republika

Vzhledem k rozměrům konfliktu by obě strany měly přestat bojovat a zahájit jednání

před 23 hodinami
Nová republika

Ivan David: Evropská komise chce zakázat papírové krabice

před 1 dnem
Nová republika

Více než polovina Čechů má strach vyjádřit své názory a má pocit, že se vrací cenzura

před 1 dnem
Nová republika

Šokující “Stanovisko Národní rozpočtové rady”

před 1 dnem
Nová republika

Sankce budou vyhlášeny i za Českou republiku, i kdyby s tím nesouhlasila

před 1 dnem
Nová republika

Mír je válka. Bílý dům je proti příměří na Ukrajině

před 2 dny

Doporučujeme

O čem se mlčí
Slobodny Vysielac

Výběr

  • AC24
  • ARFA.cz
  • Časopis Šifra
  • České zprávy
  • Czech Free Press
  • Eportál
  • EUportál
  • Eurabia
  • Gatestone institute
  • Hlavné správy
  • Nová republika
  • NWOO
  • O čem se mlčí
  • Otevři svou mysl
  • Outsidermedia.cz
  • Parlamentní listy
  • Protiproud
  • První zprávy
  • Skrytá pravda
  • Slobodný vysielac
  • Zem a Vek
  • Zvědavec

Asociace

  • Aktivity
  • Aktuality
  • Krameriova cena
  • Křest knihy
  • Pozvánky
  • Přednášky
  • Reakce
  • Tisková prohlášení
Vykládací karty. Intuitive Oracle Cards. Evina Cards. Lenormand Cards, Rune Cards. Novinky 2021!
Asociace nezávislých médií

Copyright © 2020 Asociace nezávislých médií, spolek.

Navigace

  • O nás
  • Krameriova cena
  • Nezávislé zpravodajství
  • Zásady ochrany osobních údajů

Následujte nás

Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • O nás
  • Krameriova cena
  • Dualóg
  • Na prahu zmien
  • Komentáře
  • Nezávislé zpravodajství

Copyright © 2020 Asociace nezávislých médií, spolek.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zjistit více