NWOO.ORG MUDr. Ivan David Europoslanec SPD
Frakce ID v návrhu usnesení, o kterém se bude hlasovat ve čtvrtek, odsuzuje Komisi za dlouhotrvající pasivitu a absenci řádného monitorování vývoje pandemie COVID-19, ačkoli má pravomoc ke koordinaci činnosti členských států v oblasti kontroly lidského zdraví. Tím Komise neplnila mandát vyplývající ze smluv. ID žádá prověření činnosti agentury EU – ECDC (Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí, 267 zaměstnanců, rozpočet 1,5 mld. Kč), která selhala ve svém fungování. Frakce ID poukazuje na materiální nepřipravenost států EU.
„Některé státy dezinformovaly veřejnost ve smyslu zbytečnosti používání roušek, které se ve východních státech ukázaly jako užitečné“, protože je nebyly schopny zajistit pro veřejnost. ID konstatuje, že opatření měly být v počátku šíření epidemie mnohem razantnější. Navrhuje vyjádření politování zejména nad tím, že jedním z argumentů proti uzavření vnějších hranic bylo, že by hrál do rukou tzv. „pravicových populistů“. Ideologická argumentace tak překážela zavedení účinných opatření. Frakce ID konstatuje, že racionálním opatřením by bývalo bylo včasné a masivní testování, tak jak bylo prováděno v Jižní Koreji.
Frakce ID proto trvá na zachování svrchovanosti členských států. Jednotlivé státy přijaly opatření, které se ukázaly jako účinné a státy byly schopné si vzájemně vypomáhat na základě mezistátní dohody. „Národní stát je stále nejlépe připraven reagovat na hrozby pro veřejné zdraví.“
Frakce ID zdůrazňuje, že na prvním místě musí být pragmatismus, v návrhu usnesení jasně požaduje zmražení dalších projektů s extrémní finanční náročností. Má na mysli zejména „zelený úděl“. Trvá na prioritní podpoře malých a středních podniků a sektoru veřejného zdraví. K tomu navrhuje uvolnit měnové a fiskální nástroje i ve „střednědobém finančním rámci“ (2021-2027). Žádá odložení legislativních iniciativ Komise.
Návrh rezoluce žádá posílení vnějších hranic. Odmítá jakékoli pokusy využít krizi k prosazení stále užší integrace v rámci eurozóny prostřednictvím mechanismů vzájemného dluhu nebo závislosti. Žádá aktivaci ochranných doložek v oblasti zemědělství a rybolovu a zkrácení dopravních vzdáleností při distribuci zemědělských komodit za účelem bezpečného zásobování. Doporučuje zvážit vrácení strategických výrob do Evropy.
Usnesení se vyslovuje proti hromadnému propouštění vězňů, protože by to ohrozilo právní a bezpečnostní stabilitu. Žádá zpřísnění hraničních kontrol proti nelegální imigraci a trvá na omezení mobility imigrantů, vyslovuje se proti urychlování imigračního řízení.
Vyslovuje obavu z možného zneužívání omezení svobody v souvislosti s epidemií a požaduje včasný návrat fungování společnosti k normálu. Odmítá požadování údajů od telekomunikačních služeb k vyhledávání kontaktů. Odmítá v této situaci provádění institucionálních reforem v EU.
Osobně budu hlasovat pro přijetí usnesení, i když nesouhlasím se zřízením „nezávislé vyšetřovací komise“, která má prověřit okolnosti vzniku epidemie ve Wu-chanu, protože je předem současně připisována vina Číně, která „má nést odpovědnost za šíření falešné propagandy se snahou přenést vinu na jinou zemi“. Pokud je předem bez znalosti okolností určen viník, není vyšetřovací komise nezávislá. I přesto budu hlasovat „pro“, i když předpokládám, že usnesení nebude schváleno a bude jako obvykle přijato usnesení příznivé pro Evropskou komisi a trvající na další koncentraci její moci a navýšení rozpočtu z příspěvků členských zemí a dalších zdrojů. Dokonce se obávám, že bude stále prosazováno uskutečňování „zeleného údělu“, který tak v součinnosti s následky „koronavirové krize“ vytvoří pro země EU smrtící koktejl.